Pelan Colombo
Satu bidang yang seolah-olah menunjukkan kerjasama sebenar Komanwel yang paling menjanjikan dapat dilihat daripada bantuan-bantuan teknikal, penasihat, tinjauan dan pemberian nasihat saintifik, bekalan pakar-pakar dan pekerja mahir, peralatan latihan, serta bantuan daripada semua jenis aspek melalui medium pendidikan. Terdapat ruang yang mencukupi untuk semua jenis usaha-usaha kerjasama, yang lebih berharga kerana beberapa negara Komanwel daripada segi ekonomi adalah miskin juga paling kurang dapat membuat sumbangan besar daripada segi pengetahuan. Antara projek yang telah dinyatakan secara khusus dalam hubungan ini adalah Koperasi Persidangan Pertanian dan projek bagi sebuah institusi untuk melatih pentadbir kanan. Pada persidangan yang berlangsung pada tahun 1964, majoriti besar ahli-ahli Komanwel menunjukkan keinginan yang kuat untuk menggunakan kaedah British walaupun terdapat apa-apa perbezaan politik (Wiseman 1965).
Dalam usaha untuk menggalakkan pengekalan hubungan budaya dan ekonomi yang rapat di dalam Komanwel, negara-negara Komanwel, Britain, Australia dan New Zealand bersama-sama mencipta "Skim Pelan Colombo yang bertujuan memainkan peranan yang aktif dalam rangsangan dan pembangunan negara baru dalam Komanwel. Antara objektif Pelan Colombo adalah yang menyediakan pelajar dalam bidang akademik berkhidmat kepada negara-negara baru mereka dengan memberikan peluang-peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi dan latihan di Britain, Australia, dan New Zealand (Amarjit 2013). Komanwel berperanan memberi biasiswa kepada graduan-graduan negara anggota untuk melanjutkan pengajian ke negara-negara Komanwel yang lain. Pada tahun 1960 Komanwel telah melancarkan skim Biasiswa Komanwel dan Rancangan Fellowship untuk membantu graduan daripada negara Komanwel belajar di negara-negara Komanwel yang lain (Tmh 2007).
Selepas Perang Dunia Kedua di zaman 'White Australia Policy', ramai pelajar daripada Tanah Melayu sudah mula menghadiri kursus-kursus pendidikan tinggi di kolej-kolej dan universiti di Australia sebagai pelajar persendirian atau melalui skim Biasiswa Komanwel yang merupakan salah satu Program Pelan Colombo. Pelajar-pelajar yang menuntut pengajian di Australia terdiri daripada Cina Malaysia, India dan Sikh. Australia merupakan penyumbang utama dalam menyediakan biasiswa di bawah pelan Colombo. Pada tahun 1950, universiti dan institusi pengajian tinggi lain di Australia telah berkembang pesat. Di samping itu Australia bukan sahaja dapat menarik pelajar daripada Pelan Colombo tetapi juga pelajar Komanwel yang membayar yuran mereka sendiri. Selain daripada skim Pelan Colombo, ahli perniagaan Koamanwel yang berpendidikan Inggeris juga cenderung ke arah menghantar pendidikan untuk anak-anak mereka di negara-negara Komanwel. Pelan Colombo telah menjadikan Australia sebagai destinasi pilihan bagi pelajar Asia pada 1950-an dan 1960-an. (Amarjit 2013). Di sini, hubungan budaya dan institusi, khususnya telah menjadikan Komanwel sesuai sebagai sebuah jentera untuk menganjurkan apa-apa bantuan, dan secara pelbagai hala (Wiseman 1965)
Sejarah penciptaan Pelan Colombo bermula pada tahun 1950 di persidangan Menteri-Menteri Luar Komanwel, di Colombo (Hack 2001). Pelan Colombo adalah program bantuan dua hala yang paling lama dilaksanakan di dunia (Dunn 2008). Australia yang sentiasa melihat kebajikan sebagai kunci untuk melawan komunis, telah menggalakkan supaya inisiatif diambil pada persidangan tersebut (Hack 2001). Pelan Colombo adalah sebagai satu set cadangan untuk bantuan ekonomi dan teknikal untuk Asia, yang dibentangkan oleh Menteri Hal Ehwal Luar Negara Australia, Percy Spender ke mesyuarat Komanwel di Colombo pada Januari 1950 (Foley 2010; Dunn 2008). Menjelang pertengahan tahun 1950-an Menteri Negara untuk Hal Ehwal Luar Negara Australia, YB. R. G. Casey, melihat Pelan Colombo sebagai alat untuk mengukuhkan hubungan persahabatan dan persefahaman antara Australia dan negara-negara Komanwel serta negara-negara Asia yang lain. Beliau menyatakan tujuan Pelan Colombo adalah untuk membekalkan bukan sahaja bantuan ekonomi yang ketara kepada pembangunan tetapi juga untuk memberi bantuan teknikal dalam bidang pertanian, pendidikan dan industri (Dunn 2008).
Dalam usaha untuk menggalakkan pengekalan hubungan budaya dan ekonomi yang rapat di dalam Komanwel, negara-negara Komanwel, Britain, Australia dan New Zealand bersama-sama mencipta "Skim Pelan Colombo yang bertujuan memainkan peranan yang aktif dalam rangsangan dan pembangunan negara baru dalam Komanwel. Antara objektif Pelan Colombo adalah yang menyediakan pelajar dalam bidang akademik berkhidmat kepada negara-negara baru mereka dengan memberikan peluang-peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi dan latihan di Britain, Australia, dan New Zealand (Amarjit 2013). Komanwel berperanan memberi biasiswa kepada graduan-graduan negara anggota untuk melanjutkan pengajian ke negara-negara Komanwel yang lain. Pada tahun 1960 Komanwel telah melancarkan skim Biasiswa Komanwel dan Rancangan Fellowship untuk membantu graduan daripada negara Komanwel belajar di negara-negara Komanwel yang lain (Tmh 2007).
Selepas Perang Dunia Kedua di zaman 'White Australia Policy', ramai pelajar daripada Tanah Melayu sudah mula menghadiri kursus-kursus pendidikan tinggi di kolej-kolej dan universiti di Australia sebagai pelajar persendirian atau melalui skim Biasiswa Komanwel yang merupakan salah satu Program Pelan Colombo. Pelajar-pelajar yang menuntut pengajian di Australia terdiri daripada Cina Malaysia, India dan Sikh. Australia merupakan penyumbang utama dalam menyediakan biasiswa di bawah pelan Colombo. Pada tahun 1950, universiti dan institusi pengajian tinggi lain di Australia telah berkembang pesat. Di samping itu Australia bukan sahaja dapat menarik pelajar daripada Pelan Colombo tetapi juga pelajar Komanwel yang membayar yuran mereka sendiri. Selain daripada skim Pelan Colombo, ahli perniagaan Koamanwel yang berpendidikan Inggeris juga cenderung ke arah menghantar pendidikan untuk anak-anak mereka di negara-negara Komanwel. Pelan Colombo telah menjadikan Australia sebagai destinasi pilihan bagi pelajar Asia pada 1950-an dan 1960-an. (Amarjit 2013). Di sini, hubungan budaya dan institusi, khususnya telah menjadikan Komanwel sesuai sebagai sebuah jentera untuk menganjurkan apa-apa bantuan, dan secara pelbagai hala (Wiseman 1965)
Sejarah penciptaan Pelan Colombo bermula pada tahun 1950 di persidangan Menteri-Menteri Luar Komanwel, di Colombo (Hack 2001). Pelan Colombo adalah program bantuan dua hala yang paling lama dilaksanakan di dunia (Dunn 2008). Australia yang sentiasa melihat kebajikan sebagai kunci untuk melawan komunis, telah menggalakkan supaya inisiatif diambil pada persidangan tersebut (Hack 2001). Pelan Colombo adalah sebagai satu set cadangan untuk bantuan ekonomi dan teknikal untuk Asia, yang dibentangkan oleh Menteri Hal Ehwal Luar Negara Australia, Percy Spender ke mesyuarat Komanwel di Colombo pada Januari 1950 (Foley 2010; Dunn 2008). Menjelang pertengahan tahun 1950-an Menteri Negara untuk Hal Ehwal Luar Negara Australia, YB. R. G. Casey, melihat Pelan Colombo sebagai alat untuk mengukuhkan hubungan persahabatan dan persefahaman antara Australia dan negara-negara Komanwel serta negara-negara Asia yang lain. Beliau menyatakan tujuan Pelan Colombo adalah untuk membekalkan bukan sahaja bantuan ekonomi yang ketara kepada pembangunan tetapi juga untuk memberi bantuan teknikal dalam bidang pertanian, pendidikan dan industri (Dunn 2008).
Pemimpin-pemimpin Komanwel bertemu semula pada mesyuarat di Sydney pada bulan Mei berikutnya, dan pada September 1950, mesyuarat ketiga diadakan London, yang telah berjaya membentuk objektif dan pengurusan asas struktur Pelan Colombo. Menurut laporan yang muncul daripada mesyuarat di London, Pelan Colombo akan melibatkan penggunaan teknologi moden dan kemahiran untuk pembangunan negara-negara kurang membangun dan yang mengamalkan cara ekonomi tradisional di Asia Selatan, dan Asia Tenggara. Keseluruhan nilai bantuan Pelan Colombo dijangka melebihi daripada 1 bilion sterling dalam tempoh enam tahun pertama, untuk negara-negara Komanwel, dan juga negara-negara bukan Komanwel (Foley 2010). Kebanyakan dana yang diperuntukkan oleh Pelan Colombo pada tahun-tahun awal pelaksanaannya telah disalurkan ke Asia Selatan. Jumlah wang yang dimiliki disasarkan kepada negara Indochina, Indonesia dan Thailand, walaupun hanya boleh memberi kesan yang minimum (Hack 2001).
Penilaian yang dibuat berdasarkan percubaan peringkat pertama Anglo-Australia untuk mengekang depan perkembangan pengaruh komunis di timur dan Barat, dan tidak memanfaatkan sumber daripada Amerika Syarikat untuk reka bentuk Komanwel, Pelan Colombo didapati hanya memperolehi kejayaan yang kecil. Bantuan teknikal dan latihan yang diberikan oleh British dan Australia telah meningkatkan reputasi mereka, dan membantu untuk meningkatkan hubungan antara mereka dengan negara-negara Asia. Namun bantuan Pelan Colombo sahaja tidak mungkin untuk membuatkan negara-negara Asia lebih terang-terangan anti-komunis, atau dapat melemahkan dengan keadaan ekonomi komunisme dengan serius. Dapat disimpulkan bahawa Pelan Colombo telah berjaya dalam matlamat jangka pendek untuk menyelaras bantuan kepada rantau ini, tetapi tidak banyak memberi sumbangan kepada matlamat jangka panjang bagi memupuk persatuan politik dan ketenteraan serantau untuk memerangi komunisme (Hack 2001).
Bibliografi:
https://colombo-plan.org/ (atas talian pada 2 April 2020).
H. Victor Wiseman. 1965. Britain and the Commonwealth. London: George Allen & Unwin Ltd.
John Dunn. 2008. Comeng: A History of Commonwealth Engineering Volume Volume 2, 1955-1966. Australia: Rosenberg Publishing Pty Ltd.
H. Victor Wiseman. 1965. Britain and the Commonwealth. London: George Allen & Unwin Ltd.
John Dunn. 2008. Comeng: A History of Commonwealth Engineering Volume Volume 2, 1955-1966. Australia: Rosenberg Publishing Pty Ltd.
Karl Hack. 2001. Defence and Decolonisation in Southeast Asia: Britain, Malaya and Singapore 1941-1968. Surrey: Curzon Press.
Matthew Foley. 2010. The Cold War and National Assertion in Southeast Asia: Britain, the United States and Burma, 1948-1962. Oxon: Routledge.
Tmh. 2007. General Knowledge Manual. New Delhi: Tata Mcgraw-Hill Education.
Tmh. 2007. General Knowledge Manual. New Delhi: Tata Mcgraw-Hill Education.
Comments
Post a Comment